Adblock plus status
Det er ved at være lang tid siden jeg har skrevet noget om min Adblock liste her på min blog, men det betyder nu ikke at den er død begravet og opgivet, tværtimod, den har netop for et par dage siden rundet 30000 brugere.
Eller sagt lidt anderledes, reklamer på Internettet er kommet for at blive — fjernet.
Udover at være blandt de indbyggede lister man kan vælge imellem når man installerer Adblock Plus til Firefox, så er den nu også tilgængelig som en indbygget valgmulighed i Adblock til Google Chrome browseren, det er den der er nævnt som “Danish filters”.
Ellers er det business as usual mht til opdatering af listen, jeg opdaterer den med hvad jeg selv finder, og hvad folk skriver til mig om. Ja man er faktisk meget velkommen til at sende mig en email på henrik snabela schack punktum dk hvis man falder over noget jeg har overset.
Det eneste decicerede nye tiltag på min Adblock liste, er at jeg er begyndt at blokere de behavioural marketing/targeting systemer flere og flere danske websites, kraftigt opfordret af de store mediebureauer, er begyndt at anvende.
Hvis du er på Facebook, kender du til behavioural targeting i forvejen, her bruger man det i stor stil til at vise relevant indhold for den enkelte bruger, den måde man anvender det på Facebook er efter min personlige mening egentlig OK, idet det hele foregår på Facebook.
MEN når et stort mediebureau får den slags teknologi mellem fingrene får piben en anden lyd, i de implementeringer jeg er faldet over, har man valgt at gemme den trackingcookie der kan identificere den enkelte bruger på et 3. parts domæne, og hermed bliver det så automatisk muligt at flytte informationer om brugernes adfærd og præferencer rundt på kryds og tværs mellem alle de sites der har systemet implementeret, og privatlivets fred kan du som bruger vinke farvel til.