Teleudbydernes emailsikkerhed
Så blev det tid til at tage et kig på emailsikkerheden hos de danske teleudbydere.
Phishing emails fra teleudbydere er der nok ikke mange danskere der ikke har oplevet på egen krop, det er et særdeles reelt og evigt tilbagevendende problem.
Umiddelbart skulle man tro virksomheder der er så teknologitunge som teleudbydere nu engang er, må være blandt frontløberne når det drejer sig om ny sikkerheds teknologi. Efter at have taget et kig på sagerne må jeg nok istedet konstatere at de bare er tunge og håbløst bagefter.
Generelt er emailsikkerhed og teleudbydere diamentrale modsætninger, man ser samme lave sikkerhedsniveau som hos bundskraberne fra SKAT, NETS og NemID.
SKAT, NETS og NemID kan man dog på sin vis forstå, de er præcis så fuldkommen ligeglade med brugerne som man nu engang kan tillade sig at være når man er en monopolvirksomhed, teleudbyderne derimod, er trods alt rigtige virksomheder der skal leve af kunderne, så her havde jeg håbet på lidt mere.
Eneste lyspunkt i min mini-undersøgelse er TDC familien, hvor man dog trods alt er gået igang med at sikre kunderne imod phishing.
Alt i alt: Næste gang du modtager en phishing email der udgiver sig for at komme fra en teleudbyder, så kan du roligt brokke dig højlydt til den pågældende teleudbyder, du modtager primært disse emails fordi de intet gør for at forhindre det.
[table id=4 /]
? Jeg har ikke kunnet teste om firmaet DKIM signer deres email, det kræver firmaet sender en email til mig.
[1] OK, men med advarsler.
[2] Teknisk defekt, syntaxfejl eller for mange DNS opslag.
[3] Noget, men ikke alt email DKIM signes.
[4] Monitor mode, dvs ikke nogen egentlig beskyttelse, kun overvågning.
Oversigten over teleudbydere er hentet fra : http://www.telemarkedet.dk/telefoni/udbydere